تعریف طراحی آموزشی
طراحی در لغت به معنای اختراع کردن ، اندیشیدن یا تنظیم یک نظریه ذهنی ، ترسیم ، ساختن و آماده کردن پیش نویس یک نقشه و تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده است و آموزش عبارت است از مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری انجام می گیرد که هدف آن دستیابی شاگردان به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده است . طراحی آموزشی را می توان بر اساس تعاریف فوق تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدف های آموزشی تعریف کرد (لشین و دیگران ، ترجمه فردانش ، 1386)فراهم کردن یک تعریف از طراحی آموزشی چالش برانگیز است چون ادبیات آن انباشته از تعداد وسیعی از تعریف ها و توصیف ها است. در کوتاهترین جمله طراحی آموزشی فرایند تبدیل وانتقال اصول عمومی آموزش ویادگیری برای طراحی مواد آموزشی و فعالیت های یادگیری است .بررسی ادبیات طراحی آموزشی نشان می دهد که طراحی آموزشی با عنوان های فرایند ، دیسیپلین ، رشته مطالعاتی[1] ، علم[2] و حقیقت[3] توصیف شده است . قرار دادن این تفاوت ها در تعریف طراحی آموزشی خوراک[4] خوبی برای بحث های آکادمیک است اما یک بصیرت مفید برای اینکه طراحی آموزشی چیست ، فراهم نمی کند. توصیف برودریک[5] از طراحی آموزشی بیان موجز و جامع از ماهیت وعمل طراحی آموزشی فراهم می آورد.(کانوکا ،2006)
" طراحی آموزشی هنر و علم ایجاد محیط ومواد آموزشی است که یادگیرنده را از جائیکه قادر نیست تکالیفی را انجام دهد به جائیکه قادر است آن تکالیف را انجام دهد ، می رساند. که بر اساس پژوهش های نظری و عملی در حوزه های شناخت ، فلسفه آموزش و حل مسئله انجام می گیرد."