نگاهی نو به تکنولوژی آموزشی

تعریف طراحی آموزشی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۶ ب.ظ

طراحی در لغت به معنای اختراع کردن ، اندیشیدن یا تنظیم یک نظریه ذهنی ، ترسیم ، ساختن و آماده کردن پیش نویس یک نقشه و تهیه یک نقشه کاری برای حصول آنچه که از پیش تعیین شده است و آموزش عبارت است از مجموعه تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری انجام می گیرد که هدف آن دستیابی شاگردان به اهداف آموزشی از قبل تعیین شده است . طراحی آموزشی را می توان بر اساس تعاریف فوق تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دستیابی به هدف های آموزشی تعریف کرد (لشین و دیگران ، ترجمه فردانش ، 1386)فراهم کردن یک تعریف از طراحی آموزشی چالش برانگیز است چون ادبیات آن انباشته از تعداد وسیعی از تعریف ها و توصیف ها است. در کوتاهترین جمله طراحی آموزشی فرایند تبدیل وانتقال اصول عمومی آموزش ویادگیری برای طراحی مواد آموزشی و فعالیت های یادگیری است .بررسی ادبیات طراحی آموزشی نشان می دهد که طراحی آموزشی با عنوان های فرایند ، دیسیپلین ، رشته مطالعاتی[1] ، علم[2] و حقیقت[3] توصیف شده است . قرار دادن این تفاوت ها در تعریف طراحی آموزشی خوراک[4] خوبی برای بحث های آکادمیک است اما یک بصیرت مفید برای اینکه طراحی آموزشی چیست ، فراهم نمی کند. توصیف برودریک[5] از طراحی آموزشی بیان موجز و جامع از ماهیت وعمل طراحی آموزشی فراهم می آورد.(کانوکا ،2006)

" طراحی آموزشی هنر و علم ایجاد محیط ومواد آموزشی است که یادگیرنده را از جائیکه قادر نیست تکالیفی را انجام دهد به جائیکه قادر است آن تکالیف را انجام دهد ، می رساند. که بر اساس پژوهش های نظری و عملی در حوزه های شناخت ، فلسفه آموزش و حل مسئله انجام می گیرد."

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
zahra chavoshi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی